Eerste maand in Zuid-Afrika

13 maart 2018 - Genadendal, Zuid-Afrika

Lieve allemaal,

Wat vliegt de tijd! De eerste maand is al weer voorbij... Dus bij deze een update!

Om te beginnen met mijn stage. De eerste week ben ik bij alle lessen van grade 8 tot grade 12 gaan kijken en zag ik veel cultuurverschillen. Het gaat er hier wel iets anders aan toe dan in Nederland, iets harder, om het zo maar even te zeggen.. De leerlingen hebben een uniform aan, jongens kort haar en meisjes hebben de haren op een knot of niet verder dan hun schouders. Inmiddels geef ik economieles aan grade 8. Ik probeer het in het Afrikaans, maar dit gaat nog niet zo makkelijk. Naast het les geven ben ik ook gevraagd bij twee andere organisaties om te helpen. Door het rooster bij Emil Weeber (middelbare school) is het elke week puzzelen wanneer ik waar heen ga. Het rooster is namelijk iedere week anders en de lestijden kunnen per dag verschillen, ene keer 40 minuten en de andere keer 50 minuten. De docenten krijgen op de dag zelf te horen hoelang de lessen duren. Ideaal dus.... om je lessen voor te bereiden haha!

Dan even iets over de twee organisaties. Ik help Heidi bij haar organisatie, genaamd Grace Kidz and Youth. Ze geeft les aan verstandelijk beperkte kinderen, die handvaardig heel creatief zijn. De leerlingen maken producten, die zij verkopen op de markt in Greyton op zaterdag. Met de opbrengst kunnen ze nieuwe materialen inkopen om vervolgens weer te verkopen. Ik ben hier net van start gegaan en vertel jullie later hier meer over.

De andere organisatie is bij Mind over Matter. Dit is een kleine organisatie voor gehandicapten. Ook zij verkopen verschillende producten. De leiding heeft gevraagd of ik hen wil helpen met de boekhouding, registeren van de voorraad. Nu doen ze alles nog op papier en tellen ze telkens alles opnieuw. Gister ben ik begonnen om alles in Excel te zetten en later wil ik een presentatie/uitleg aan ze geven hoe zij dit kunnen doen, zodat ze er verder mee kunnen gaan als ik weg ben.

Kortom, met stage is het nog een beetje puzzelen, maar er is genoeg te doen!

Naast het stage lopen, bekijken en het meeleven in een typisch Afrikaans dorpje, gaan we bijna ieder weekend ook naar Kaapstad!

Het weekend van 23 t/m 25 febr. waren we nog in Genadendal gebleven. De school Emil Weeber bestond 80 jaar en hebben we hier gefeest. De leerlingen kunnen onwijs goed dansen en dat hebben zij wel even laten zien op het schoolfeest! Ze zijn hier ontzettend vriendelijk en betrekken je er direct bij. Dus wij deden toch maar een poging mee. De leerlingen leerden mij eerder dansen dan ik hun economie gaf haha! Op zondag zijn we de berg gaan beklimmen in Genadendal door de bushbush. We hadden het uitzicht over het mooie dorpje waar we op dit moment wonen.

Het weekend daarna zijn we voor het eerst naar Kaapstad gegaan! Van een Afrikaanse dorpje, kom je toch weer terug in het Westerse gevoel. We hebben dat weekend lekker bij het Seapoint gelegen met vijf zwembaden en 30 graden. Op de vrijdagavond zijn we de Lion's head gaan beklimmen, en maar liefst met zonsondergang, prachtig!!! Terwijl de maan opkwam aan de andere kant van de berg en de lichten aan gingen over Kaapstad klommen we er weer vanaf. Dit was echt genieten! Zaterdag uitgerust bij Shimmy Beach club en 's avonds lekker wezen stappen in de Longstreet! Met een brak hoofd gingen we zondag terug naar Genadendal!

Afgelopen weekend zijn we op vrijdag naar Kaapstad vertrokken. We moesten een papiertje tekenen voor ons stagecontract. Dit duurde maar liefst 3,5 uur.... Ja, alles gaat hier op zijn tijd.. Maar goed, daarna op zoek gegaan naar ons hostel Wish u were here. Nadat ik de afslag van de poort even had gemist.. kwamen we aan! In onze kamer lag een grasmatje met twee golfsticks.  Alleen geen balletje, dus dan maar improviseren met de dop van de zonnebrand. Dewi en ik hebben een potje golf gespeeld met zelfs hindernissen. ’s Avonds zijn we nog naar de markt in Hout Bay geweest. Erg leuk met Afrikaanse kraampjes, eettentjes en live muziek.

Op de zaterdagochtend om 07.15 zaten we aan het ontbijt om daarna de Tafelberg te gaan beklimmen! Een hele sportieve dag! We gingen via Skeleton Gorge naar boven, door de watervallen, op de ladders en trappen. Na 3,5 uur hadden we de top van bijna 1100 meter bereikt! Daarna nog een uur gelopen over de Tafelberg naar de kabelbaan. Ondertussen genoten van het mooie uitzicht over Kaapstad, WAUWW! We hebben de dag afgesloten om lekker te gaan eten bij de Italiaan.

Op zondag gingen we naar Betty's bay, onderweg genoten van het mooie uitzicht en uiteraard even gestopt voor de foto's. Op bestemming zagen we dan eindelijk de PINGUINSS! Super leuk om ze van zo dichtbij te zien, dat je ze kunt aanraken in de vrije natuur! Na de lunch zijn we doorgereden naar Hermanus. Helaas is dit niet het tijd van het jaar voor de walvissen, maar zagen we wel zeeleeuwen! 's avonds visjes gegeten en onder de mooie sterrenhemel met z'n alle in de auto meegezongen met de liedjes, zijn we naar huis gereden!

Dit word (kortliks) opgesom van wat ek hier gedoen het!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs, Moniek

1. Tante jose:
    Geweldig Moniek, kei leuk verslag
  2. Helmi de Klein:
    13 maart 2018
    Weer geniet jou verslag, kan nie wag vir die volgende .... bly geniet, en wag 'n rukkie en ma en pa is daar!
  3. Marianne Rijken:
    13 maart 2018
    Leuk verslag weer Moniek, ik zie uit naar het volgende verslag. Mooie foto's ook.
  4. Annette van loon:
    13 maart 2018
    Weer super leuk om te lezen.Het is volgens mij erg veel ervaringen opdoen.Geniet ervan.
  5. Iris:
    13 maart 2018
    Klinkt goed Moniek! En supermooie foto’s!
  6. Brensa:
    13 maart 2018
    Super Monique wat een ervaring voor jou.
    Kijk reikhalzend uit naar weer nieuwe foto's en verslag
  7. Anja:
    Ben benieuwd naar je volgende avontuur. Heel leuk om je te volgen . Gr anja
  8. Anja:
    13 maart 2018
    Ik ben benieuwd naar je volgende avontuur. Heel leuk om jou te volgen. Gr anja
  9. Desiree:
    13 maart 2018
    Leuk verslag om te lezen. Nog veel succes. Geniet ervan!
  10. Constance:
    13 maart 2018
    Erg leuk om je belevenissen te lezen! Genieten!
  11. Marie-José Van Wanrooij:
    13 maart 2018
    Nou super genieten Moniek!! Maak er een mooie tijd van.
  12. Tante Rian:
    13 maart 2018
    Wat maak jij veel leuke en leerzame dingen mee!
    Superleuk Moniek!
  13. Coen:
    13 maart 2018
    Mooi verhaal Moniek. Succes met het op de rit krijgen van je stage. Maar, dat komt vast goed! Succes en tot gauw!
  14. Carolien:
    14 maart 2018
    Goed bezig Moniek en prachtige foto's, ik zie dat genieten jou goed afgaat! Succes.
  15. Toine van Erp:
    14 maart 2018
    Leuk Moniek!! Zo te lezen veel te beleven.
    Geniet er nog van!

Groetjes, Toine en Reggie
  16. Henny Hoefnagels:
    19 maart 2018
    Wat leuk Moniek, om te lezen wat je daar doet en meemaakt! Geniet van alles!