Alweer over de helft! 13 weken hier!

13 mei 2018 - Genadendal, Zuid-Afrika

Hallo allemaal,

Het is alweer een maand geleden dat ik een blog plaatsten, dus ik zal jullie weer een update geven.

In de week van 9 t/m 15 april heb ik mijn les van Nederland gegeven bij Emil Weeber (dit staat nog in de vorige blog) Daarnaast had ik op donderdag een interview met Heidi over mijn onderzoek en hoe ik haar kan helpen. Ik heb met haar afgesproken om de leerlingen een basis te geven over marketing en daarbij een lesmethode te maken. Dit laat ik hier achter, zodat Heidi dit ook kan gebruiken bij andere klassen. Ik kom iedere week langs om te laten zien wat ik die week ga doen. Ik ben ook bij Mind over Matter langs gegaan en heb daar geholpen met de boekhouding. Ik heb afgesproken dat ik volgende week langs kom om alles uit te leggen en dat zij het dan zelf bij moeten gaan houden. We zijn het weekend van 14 april thuis gebleven in Genadendal om aan school te werken en rustig aan te doen.

Maandag 16 april en dinsdag 17 april heb ik bij beide klassen het vervolg gegeven over Nederland, aangezien de leerlingen en docent heel enthousiast waren. Ik had de leerlingen onder andere het liedje 'het land van..' (Lange Frans en Baas B) laten luisteren. Ze moesten vervolgens een deel hiervan vertalen in het Afrikaans. De leerlingen kregen ook te zien dat de Nederlandse taal voor een deel lijkt op het Afrikaans. Deze lessen waren ook heel leuk. Op woensdag gaf ik weer een les over economie en zijn we 's avonds met de gehele groep bij Lizelle Boboti (een Afrikaans gerecht) wezen eten. Donderdag startte mijn onderzoek. Ik heb aan drie groepen les gegeven en ik ben overal anders geëindigd (hierin merk ik de verschillen in niveaus). De leerlingen hebben de 5p's (plaats, prijs, product, promotie, personeel) geleerd aan de hand van eigen hand. Elke vinger vormt een P. Dit hebben ze later ook toegepast bij het maken van een poster. 's Middags ben ik naar Mind over Matter langs gegaan en heb ik een presentatie gehouden over wat ik daar heb gedaan en uitleg gegeven over Excel. Ik wil eens deze dagen nog teruggaan om te kijken of ze het zelf bijhouden. Tot slot heb ik met mama gebeld om haar te feliciteren en de cadeaus te laten uitpakken (deze kwamen uit Afrika en ze had ze zelf nog in de hand gehad, dus dat was wel heel leuk!)

Op vrijdag zijn we met een paar studenten naar Greyton gegaan, we hadden een muziekavond van een zanger uit Duitsland (Paul), die oorspronkelijk uit Zuid-Afrika komt en zijn broer woont in Greyton. Zijn broer had ons uitgenodigd en is een van de patiënten bij de studenten van fysio. Dit was een hele gezellige avond!

In het weekend zijn Maryse, Dewi en ik gaan surfen in Muizenberg. Dit was moeilijker dan ik dacht... Ik had die dag genoeg zout gehapt voor de komende week.. Na een lekkere lunch zijn we de Lion's head opgeklommen en hadden we daar de zonsondergang bekeken. Tegenwoordig gaat hier de zon al onder tussen half 6 en 6 uur, dus dagen worden steeds korter en de avonden langer. Het was wederom weer prachtig, met een mooi uitzicht op Kaapstad! Aangezien ik een prachtig boek van mijn vriendinnen met foto's en opdrachten heb gekregen, verdiep ik me hier elke week in en heb ik deze avond een liter(s) cocktail gemaakt. We hadden een pan gepakt uit het hostel en hadden hier vanalles ingegooid. Om het weg te krijgen, hadden we kingsen gespeeld. Super gezellig!

Gelukkig viel de kater mee en zijn Dewi, Enya en ik de volgende dag naar Robbeneiland gegaan. Het was prachtig weer en we konden het uitzicht op Kaapstad en Robbeneiland heel goed zien (zie foto's)! De man die het verhaal over de gevangenis en Nelson Mandela vertelde op Robbeneiland was indrukwekkend. Gevangenen die van tevoren helemaal waren gemarteld en dan in een klein hokje vast worden gehouden, op een matras slapen, dat zo dun is als een deken en verder niks hebben. Heftig! Hij had het ook zelf meegemaakt. 's Avonds kwamen Dewi en ik thuis en kregen we te horen dat er was ingebroken in onze auto in Kaapstad. Aangezien wij met een andere auto meereden, lagen er geen spullen van ons in. Het was wel heel vervelend voor de andere studenten die wel met deze auto meereden. Afgezien van een camera, waren er verder geen waardevolle spullen gejat... Dan word je weer even herinnerd aan de criminaliteit in Zuid-Afrika..

In de week van 23 april kreeg ik mijn tussenevaluatie. De docent was positief over mij, dit was wel fijn om te horen aangezien ik niet zo'n hoogte van hem kreeg als in Nederland (misschien een cultuurdingetje). Ik heb deze week economieles gegeven van maandag t/m woensdag bij Emil Weeber. Ik had op donderdag met de leerlingen posters gemaakt over de marketing. Dit was heel leuk om te doen, je kunt het terug zien op de foto's. 's Nachts om 0.00 belde ik Jeroen om hem te feliciteren voor 25ste verjaardag. Ik vond het heel leuk om hem te zien en jammer dat ik er niet bij kan zijn!

Zaterdag hebben Dewi en ik een nieuwe poging gedaan op de surfplank in Muizenberg. Iets meer op de plank gestaan, maar wederom weer genoeg zout voor de komende weken haha. Daarna zijn Florine, Dewi en ik naar Houtbay gereden. Ik heb hier mijn souvernir laten maken. 's Avonds hadden we met een groepje studenten een braai gehad bij een Afrikaanse familie en hebben de avond afgesloten in Longstreet om te gaan stappen. Op zondag moesten Dewi en ik terug om ons souvernir op te halen. Met het zonnige weer kwamen we tot het idee om Cheapman's peak drive te gaan rijden tot de Noordhoek, door 114 bochten langs de kust. 's Avonds hadden we een gezellig concert van Paul, die we vorige week hadden ontmoet in Greyton.

Okee.. het kort houden is toch lastig als je alles wilt vertellen van een hele maand.. Maar bij deze de laatste twee weken..

Maandag 30 april en dinsdag 1 mei waren we vrij, we hebben deze rustige dagen aan school gewerkt. Op woensdag heb ik les gegeven en mijn les besproken met Heidi voor de volgende dag. We kwamen tot het idee om een 'echte' verkoop te gaan houden in de pauze voor de basisschoolleerlingen. We gaan dit doen op donderdag 24 mei. Op donderdag 3 mei gingen de leerlingen posters maken (het promoten van hun project). Ik leer ze daarbij nog een keer de 5p's aan. Het is voor deze leerlingen belangrijk dat zij veel herhaling krijgen.

Op vrijdag zijn Dewi en ik naar autoverhuurder in Kaapstad gereden, omdat de lampjes in de dashboard van de auto brandden. Het zou 1 á 2 uur Afrikaanse tijd duren.. In werkelijkheid 5 uur gewacht en waren we bijna 12 uur onderweg... (valt mee toch?)

We hadden dit weekend besloten om weer keer thuis te blijven en gingen op zaterdag de berg op in Greyton. Het was heel mooi en rustgevend. Je liep door de hoge vetplanten/bloemen, vogels die rondvliegen met een lange staart en het uitzicht op het kleine dorpje. Daarna ben ik bij de sportdag van de Primary school wezen kijken. Ze spelen hier vooral nettball (lijkt op korfbal), voetbal en Rugby.

Afgelopen week heb ik lessen geobserveerd en afspraken gemaakt voor de les voor volgende week (dan komt mijn begeleider uit Nederland kijken). Donderdag gingen spontaan de lessen niet meer door, dus kon ik niet verder met mijn onderzoek. Ik heb die dag een interview gehouden met de principal van Emil Weeber voor mijn cultuurverslag en ik ben samen met Dewi gaan lopen in de kloof in Greyton. Dit was prachtig!!! Op vrijdag zijn we naar Kaapstad gereden. We zijn gaan kijken bij de Company VOC garden. Ontzettend veel eekhoorns, heel leuk, totdat ze opeens op je been springen haha! Daarna zijn we met een groep studenten de Wally's cave gaan zoeken. Letterlijk zoeken op de Lion’s head!! De route naar Wally's cave is een aantal jaar geleden afgesloten, omdat het te gevaarlijk was. Langs de rotsen van de berg geklommen en we hadden het gevonden. Ondanks de bewolking van deze dag was het heel mooi! Gisteren ben ik naar de Old Biscuit Mall geweest en naar de Signall Hill. We hebben de dag afgesloten met een picknick in Stellenbosch.

Dat was het dan weer van de afgelopen maand! Ik ga de volgende keer proberen iets sneller iets online te zetten. Over twee weken gaan Dewi en ik een weekend naar Durban vliegen om naar Lesotho te gaan. Ik kijk hier heel erg naar uit en laat dan mijn ervaringen weer weten!

Tot ziens en bedankt voor je tijd!

Liefs,

Moniek

1. Jessie v Erp:
    13 mei 2018
    Lieve Moniek , wat weer een mooi verhaal ! Wat zullen die leerlingen veel van jou en dus ook van Nederland (s) leren !! Ondanks gemis van feestjes hier , haal je het daar dubbel en dwars in en alle ervaringen zou je ook niet willen missen , toch ? 😉👍🏼
    Fijne tijd in Lesotho , lees graag hoe het daar weer was ! Succes verder en take care , dikke kus 🙋🏻💋
  2. Helmi de Klein:
    17 mei 2018
    Hi Moniek, hoe lekker om weer te lees wat jy daar doen. Jy is besig met oorgawe. Soos jy sê, alreeds ongeveer die helfte .... Geniet dit, die tewwdw helfte gaan altyd vinniger. GreetZ Helmi