Dit keer een filmpje met foto's! Twee maanden in Zuid-Afrika

11 april 2018 - Addo, Zuid-Afrika

Lieve allemaal,

De tweede maand is ook alweer voorbij! Mijn ouders zijn nu net een weekje weg en wat hebben we veel gezien! Ik wil jullie dit keer niet te veel laten lezen, maar meer laten zien.

Net na mijn vorige blog ben ik naar Kaapstad gegaan om carnaval te vieren. Tja, als je in Nederland een paar daagjes mist, haal ik er hier maar eentje in! Dit ziet er wel anders uit dan in Nederland. Het is een parade, waarbij zelf muziek wordt gemaakt en veel wordt gedanst. De andere dag zijn we naar Kirstenbosch gegaan, dit is een mooi, rustig park. Toen begon stage weer voor drie dagen. Ik zou eigenlijk een les gaan geven over Nederland, maar helaas... dit kon niet doorgaan en het werd verzet naar volgende week.

Inmiddels is het donderdag 22 maart en wacht ik op mijn ouders in Kaapstad. Om 0.30 uur 's nachts hoor ik een auto! Daar zijn ze dan! Wat was ik blij! Samen hebben we een weekend doorgebracht in Kaapstad en Stellenbosch. We zijn daarna naar Genadendal gegaan en ik heb ze op maandag de stageplekken laten zien. Op dinsdag had ik eigenlijk mijn Nederlandse les. Alleen in de Afrikaanse cultuur is het normaal dat leerlingen eerder beginnen met vakantie houden. Na donderdag hadden ze officieel vakantie. Aangezien er maar ongeveer 15 leerlingen door de school liepen, werd mijn les alweer verplaatst na 10 april. Dus bij deze... ik had ook vakantie! Chilll!

Samen met papa en mama ben ik ongeveer 1.5 week gaan reizen. Ik laat graag zien wat we allemaal hebben gedaan door de onderstaande link (filmpje)

Of, als die niet werkt:

Op woensdag 4 april vlogen papa en mama weer terug naar Nederland. Ik hield nog even verder vakantie met de andere studenten: Pia, Britt en Nicole. We zagen elkaar weer in Port Elizabeth. We zijn naar Addo Elephant park geweest, Jeffrey's bay en hebben midgetgolf gespeeld! Britt en ik hebben de bungee jump van Pia en Nicole bekeken. Tot slot hebben we vakantie afgesloten met sandboarden! Een hele leuke ervaring!

Dinsdag 10 april, mijn stage begon weer! Op deze dag zag ik weer een groot cultuurverschil. Leerlingen beginnen die dag met een dienst van 45 minuten. Voordat de leerlingen naar binnen mogen, worden de nagels gecontroleerd. De nagels moeten zijn geknipt en nagellak is verboden. Veel meisjes werden er tussenuit gehaald en moesten eerst hun nagellak eraf krabben (of met een schaar), voordat zij naar binnen mochten... Ik vond het best indrukwekkend.

Wat ik deze dag heb gedaan.. ik heb mijn les over Nederland gegeven (tevens een opdracht vanuit de Han)! De leerlingen en de docent waren heel enthousiast. Ik had foto's laten zien over mijn leven in Nederland en iets verteld over de basiskenmerken, cultuur en het onderwijssysteem. De docent heeft gevraagd of ik volgende week nog meer over Nederland wil vertellen, hier kijk ik weer naar uit!

Daarnaast ben ik bezig met mijn onderzoek om bij leerlingen van 10-12 jaar marketing aan te leren  op een creatieve manier.  Ik heb morgen een interview en vertel jullie hier later dus meer over!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs, Moniek

1. Roel Lange:
    11 april 2018
    Klinkt weer tof Moniek! Geniet nog van je tijd in Afrika!

Groetjes je liefste klasgenoot uit Brabant! 😜
  2. Carolien:
    11 april 2018
    Prachtig aandenken dit filmpje! Alle goeds nog Moniek.
    Familie van Erp Drenthe
  3. Toine van Erp:
    13 april 2018
    Geweldig mooi filmpje, leuk om te zien.
    Wat hebben jullie samen veel mooie dingen gezien!
    Moniek geniet van deze mooie tijd!!
    Groetjes uit Olland