First week in South Africa!

Hallo allemaal,

Inmiddels is de eerste week al voorbij! Wat gaat de tijd snel! Na twee dagen carnaval vieren moest ik 's avonds afscheid nemen om de volgende dag naar het Düsseldorf te gaan. Samen met papa, mama, Jeroen en Tom reden we naar het vliegveld. Ik kwam daar mijn reismaatjes: Daniëlle, Britt en Pia tegen. Voor de douane afscheid genomen van mijn familie en daar gingen we met vieren verder. Aangezien we al meteen 25 minuten vertraging hadden, kon ik nog even skypen met oma! Ik vond het geweldig dat oma het zelf had uitgevonden om contact met mij te krijgen :)

De reis ging naar mijn gevoel snel,  we hadden in de nacht nog een tussenlanding op Istanbul. Net voordat we gingen vliegen (02.30 Istanbultijd) kon ik mijn dronken carnavalvierende vriendinnetjes nog even zien op videoWhatsapp haha! Dat was fantastisch! Het eten was prima te doen in het vliegtuig, we kregen zelfs om 03.45 nog een keer avondeten... op dat moment heb je daar niet zo zin en denk je: doe die lichten maar uit om te gaan slapen. Maar goed, de service was super!

Op maandag 12.30 gingen we landen en zagen we al snel Lizelle (de begeleider van Genanendal) en Karin (tussenpersoon van de Han en project Theewaterskloof) Na de eerste boodschappen gingen we richting het huis. Super spannend hoe het eruit zou zien! Het huisje is typisch Afrikaans (zie foto's) . Ohja, onderweg zagen we al meteen aapjes over de straat lopen, super leuk!!

Op dinsdag 13 februari zijn twee huisgenootjes de auto gaan halen in Kaapstad! Gelukkig met airco en automaat, ideaal voor die bergen hier! 's Avonds zijn we lekker wezen uiteten met de groep van Genanendal in Greyton. De meeste van jullie zullen wat weten over droogte in Kaapstad. En net tijdens het uiteten begon het stort te regenen! Wij dachten: zijn we eindelijk uit Nederland, regent het nog... Maar de inwoners waren natuurlijk heel blij hiermee! Een nadeel.. de elektriciteit in Genanendal was daardoor uitgevallen en het duurde een dag voordat het gemaakt was. Even een besefmomentje hoe fijn het is om elektriciteit te hebben!

Woensdag hadden we een informatiebijeenkomst in Grabouw met de gehele groep van ongeveer 25 studenten (we zitten overigens met 15 studenten vanuit de Han in Genanendal).

Donderdag vond ik een hele mooie dag!! We gingen met de bus naar Kaapstad (ongeveer 2 uur rijden). Allereerst kwamen we aan bij een museum over de Apartheid! Een man die het zelf had meegemaakt vertelde onder andere dat hij tegen zijn zoontje van vier moest zeggen dat hij niet op de wc mocht plassen, omdat deze wc alleen voor Europeanen was. Heftig om te horen!

Daarna gingen we verder naar Charly's Bakkery met allemaal verschillende soorten gebakjes (ze houden hier van heel zoet eten). Na een gebakje gingen door naar de gekleurde huisjes! Tot slot reden we naar de Township (sloppenwijk) in Kaapstad. We gingen in de Townships braaien (een soort bbq). Ik vond het indrukwekkend om te zien hoeveel km's groot dit is en hoeveel miljoenen inwoners hier wonen.. Om de dag af te sluiten, zijn we 's avonds weer wezen uiteten in Greyton.

Van vrijdag t/m zondag zijn we op kamp geweest 'back to basic'. We ontmoetten hier acht CPUT studenten, van de universiteit van Kaapstad. Bij aankomst werden we verdeeld in twee groepen voor de activiteiten voor het gehele weekend. Na een paar spelletjes en ons was verteld dat hier drie soorten slangen leven en spinnen net zo groot als je hand, ging iedereen stuk voor stuk het bos in. Je kon uit het bos komen door een dun touwtje te volgen. Dit was wel even spannend, maar het was gelukt! De volgende dag gingen we spellen doen in de hoogte, modder en denkspellen. 's avonds gingen we trommelen op de djemblé. Dit was heel gezellig! Ohja, voordat we gingen slapen, kwamen we nog een grote regenspin tegen in de tent.  Dat was wel even schrikken!!! Als je wilt weten wat het is, zoek maar op google.

Op zondag deden we nog de laatste spellen met water. Met vermoeiende ogen, maar een blij gevoel gingen we door de mooie bergen terug naar Genanendal. Helaas was de wasmachine stuk, dus dan maar even een stapje terug in de tijd en een handwasje doen!

Tot slot, op maandag was eindelijk de dag dat we onze begeleiders gingen ontmoeten. We zijn langs alle stageplekken gegaan. Op de basisschool kwamen leerlingen naar mij toe om mijn melkflesjeshuid en blonde haren aan te raken, echt heel schattig! Woensdag 07.15 begint mijn eerste stagedag, ik ben heel benieuwd!

Kortom, een drukke, leuke en indrukwekkende week achter de rug! Nu zijn jullie op de hoogte van mijn leventje hier!

Baie dankie vir jou tyd!

Liefs,

Moniek

1. Susan bouwens:
    20 februari 2018
    Super leuuk moo! Succes !
  2. Brensa:
    20 februari 2018
    Super leuk Monique. Benieuwd naar je ervaringen. Heel veel plezier.
  3. Iris:
    20 februari 2018
    Leuk mo!!! Komt helemaal goed daar!
  4. Sylvana van de geer:
    Super leuk moniek heel veel plezier nog ! Xx
  5. Helmi de Klein:
    20 februari 2018
    'n lekker eerste week Moniek, lekker om te lees en jou te volg .. Ek sal jou beslis volg😉
  6. Anke:
    Leuk Moniek! Ik ga je volgen. Veel plezier
  7. Annette van loon:
    20 februari 2018
    De start is gemaakt.Super om jou zo te kunnen volgen. Veel succes.
  8. Tante jose:
    Kei leuk Moniek
    Zal t oma vanmiddag laten lezen
  9. Carolien:
    Mooi om te lezen Moniek. Veel plezier en geniet ervan! T. Carolien
  10. Farah:
    20 februari 2018
    Super leuk Moonie! Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!
  11. Marianne Rijken:
    20 februari 2018
    Super Moniek al de eerste week zoveel meegemaakt dat gaat nog wat worden. Nog heel veel plezier. Fijn dat we deelgenoot mogen zijn.
  12. Anja:
    20 februari 2018
    Leuk Moniek om te horen dat het goed gaat. Geniet ervan en wij op afstand, we blijven je volgen.
  13. Tante Rian:
    Erg leuk om te lezen!
    Heel veel succes en plezier!
  14. Mirjam:
    20 februari 2018
    Leuk om te lezen hoe het je vergaat en dat je het naar je zin hebt. Veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag.
  15. Desiree:
    20 februari 2018
    Leuk, Monique. Wat een indrukken voor jou die eerste week. Het wordt een hele ervaring voor je. Geniet er van!
  16. Toine van Erp:
    21 februari 2018
    Hey Monique,
    Zo je eerste week was al een vol programma met veel ervaringen.
    Leuk om je zo te volgen!
    Geniet ervan!
    Groetjes Toine en Reggie
  17. Jessie v Erp:
    21 februari 2018
    Hi Moniek , wat heerlijk om je verhaal te lezen en dat het zo fijn is om die ervaringen te mogen beleven en en met ons te delen !!! Veel succes met je stage , erg benieuwd !!! Veel lieve groetjes uit een z☀️nnig Gambia 🌴🇬🇲🙋🏻😘
  18. Lauri:
    22 februari 2018
    Leuk om te lezen Moniek!! Veel plezier de komende tijd! Liefs Lau
  19. Marie-José Van Wanrooij:
    27 februari 2018
    Leuk om te lezen. Heel veel plezier!!!